6.11.2012

Αύξηση των online αγορών των καταναλωτών το 2011 κατά 30% που θα φτάσει συνολικά τα € 1.7 δις


"Αύξηση των online αγορών των καταναλωτών το 2011 κατά 30% που θα φτάσει συνολικά τα € 1.7 δις"

Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Δεκέμβριος 2011

Ολοκληρώθηκε πρόσφατα η ετήσια έρευνα του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών για την “καταγραφή της συνολικής αγοράς ηλεκτρονικού εμπορίου και την συμπεριφορά των Ελλήνων οη-line καταναλωτών". Παρά τις σταθεροποιητικές τάσεις το 'Β Εξάμηνο, οι συνολικές αγορές για προϊόντα και υπηρεσίες των Ελλήνων καταναλωτών διακυμανθήκαν το 2011 στα € 1,7 δις σημειώνοντας αύξηση 30% σε σχέση με το 2010. Αυτή την στιγμή 1,5 εκ. online Έλληνες καταναλωτές αγοράζουν κατά μέσο όρο 14-15 φορές | χρόνο από το Internet, ξοδεύοντας € 1.150 / χρόνο εκ των οποίων τα 2/3 κατευθύνονται σε Ελληνικά sites. Η ετήσια συχνότητα και αξία αγορών των Ελλήνων Online καταναλωτών είναι πλέον αντίστοιχη των Ευρωπαϊκών μέσων όρων. 



Ο τυπικός 'Έλληνας online καταναλωτής είναι σοβαρός χρήστης του internet αφού το 70% χρησιμοποιεί το ψηφιακό αυτό μέσο πάνω από 10 ώρες την εβδομάδα. Επίσης θεωρείται επαγγελματίες αγοραστής αφού το 50% κάνει τουλάχιστον 2 online αγορές τον μήνα. Παρατηρούμε επίσης μια σταδιακή διασπορά του προφίλ τους όσον αφορά την γεωγραφική τους προέλευση (5096 από την επαρχία, τα επαγγέλματα και την ηλικία αφού το 1/3 είναι πλέον πάνω των 35 ετών).

Η ποικιλία και η πυκνότητα των online αγορών το 2011 αυξήθηκε σημαντικά σε σχέση με το 2010, ενώ τα best sellers παραμένουν οι Η/Υ, ηλεκτρονικά είδη, εισιτήρια ταξιδιών, κρατήσεις ξενοδοχείων, είδη σπιτιού και βιβλία.
Παρ' όλα αυτά οι κατηγορίες που είχαν την μεγαλύτερη αύξηση το 2011 ήταν το έτοιμο φαγητό, καλλυντικά / προσωπική φροντίδα, κοσμήματα/ ωρολόγια, προϊόντα σουπερ μάρκετ. Οι αυξήσεις αυτές οφείλονται στην σχετική προώθηση που κάνουν τα sites ημερήσιων προσφορών και οι διατροφικές αλλαγές των Ελλήνων λόγω της οικονομικής ύφεσης. Υπάρχει επίσης σημαντική αύξηση χρήσης και των αγορών από τα sites ημερησίων προσφορών που για το Ά Εξάμηνο του 2011 εκπροσώπησαν πλέον το 20% των συνολικών online αγορών. Αυτή την στιγμή το 60% των online  αγοραστών αγοράζει από sites προσφορών.

Ενδιαφέρον είναι και το γεγονός ότι πέρα από τις κλασικές αγορές, οι 'Έλληνες online καταναλωτές εμπλέκονται ενεργά και σε άλλες ηλεκτρονικές συναλλαγές αφού τα 2/3 πλέον εκπληρώνουν τις τραπεζικές συναλλαγές και πληρωμές λογαριασμών ηλεκτρονικά. Επίσης 1/3 προσπαθεί να διαχειρισθεί ηλεκτρονικά Θέματα ενοικίασης και αγοράς / πώλησης ακινήτων, ενώ πολύ ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι νέες τάσεις όπου 1/4 πλέον προσπαθεί να βρει ασφάλειες μέσω του internet ενώ τα ίδια ποσοστά online καταναλωτών παίζουν ηλεκτρονικά τυχερά παιχνίδια και στοιχήματα. Τα τελευταία στοιχεία καταδεικνύουν και το πρόσφατο επιχειρηματικό ενδιαφέρον ανάδειξης και αξιοποίησης των προοπτικών αυτών.

Η ωριμότητα πλέον των online Ελλήνων καταναλωτών διαφαίνεται και από το γεγονός ότι οι βασικοί παράγοντες εμπιστοσύνης για αγορές από ένα ηλεκτρονικό κατάστημα είναι η εξυπηρέτηση όταν αγοράζουν και μετά (5996), οι ξεκάθαροι όροι χρήσης (5996), ενώ η ευχρηστία / καλοσχεδιασμένο είτε από την πρώτη θέση το 2010 είναι στην Τρίτη (με 50%). Ενδιαφέροντες παράγοντες είναι “καλές κριτικές σε blogs / υforums” (3896) και "πιστοποίηση από ανεξάρτητο φορέα" (3796). Παρ' όλα αυτά παραμένει ισχυρή η διάθεση για χαμηλές τιμές αφού το 25% θα αγόραζε από ένα ηλεκτρονικό κατάστημα ακόμα και αν δεν κάλυπτε κάποια από τα παραπάνω κριτήρια αν είχε χαμηλές τιμές και καλές προσφορές.

Οι βασικοί λόγοι για να μην αγοράζουν οι έλληνες  χρήστες internet η είναι έλλειψη πιστωτικής κάρτας και έλλειψη εμπιστοσύνης στις ηλεκτρονικές αγορές καθώς και ο Φόβος παράνομης χρήσης προσωπικών δεδομένων.  Σίγουρα η εμπιστοσύνη χτίζεται σταδιακά  για αυτό και η έρευνα καταγράφει ότι 1 στους 5 Έλληνες χρήστες του internet που δεν κάνουν τώρα  online αγορές θα ξεκινήσουν να κάνουν τέτοιες αγορές μέσα στο 2012.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου